dimecres, 20 de novembre del 2013

ESCUDELLA I CARN D'OLLA

Aquest mes s'han acumulat moltes coses i ja heu vist que he estic bastant desconectada, però ja sabeu que no em puc perdre per a res el DESAFIO del día 20.

Aquest  cop la proposta m'ha emocionat, i és que es tracta de fer un "cocido". A mi m'agraden moltíssim, a l'hivern penso que és el millor plat que hi ha. Així que la meva proposta és senzilla, el típic cocido català, ESCUDELLA I CARN D'OLLA. Que és un dels plats que més m'agraden i fins i tot em vaig sorprendre al pensar que mai l'havia publicat.

Suposo que d'escudelles n'hi ha tantes variants com cases així que jo he fet tal i com l'hem fet a casa tota la vida. Normalment no hi posem os de pernil perquè el troben massa fort, tot i que aquesta recepta en porta, no hi posem nap perquè a me mare mai li ha agradat així que jo tampoc n'hi poso. I avui excepcionalment no porta xirivia, tot i que a mi m'encanta perquè sóc incapaç de trobar-ne aqui a Euskadi.

Segons la Vikipèdia, l'escudella és el plat de sopa más antic documentat a Europa i és un plat que menjaven els catalans normalment, tot i que la recepta ha anat evolucionant amb els anys.

Els dies de cada dia els brou tenien mes verdures que carn, mentre que els dies de festa aquests tenien més varietats de carn. El dia de Nadal, que és el típic dia en que es menja aquesta plat, l'escudella ha de tenir els "Quatre evangelistes" porc, xai,vedella i pollastre.

Després d'aquesta llarga introducció només em queda dir-vos que si voleu veure la resta de "putxeros" que ens presenten les companyes heu de clicar sobre la següent icona, estigueu segurs que jo els aniré provant:

Ingredients:
  •  Os de vedella
  • 2 ales de pollastre
  • Carcanada pollastre
  • 1 tall de cansalada
  • 1/2 botifarra negra
  • Vedella
  • Un grapat de cigrons
  • 2 patates mitjanes
  • 1 pastanaga
  • 1/4 col
  • Api
  • 1 porro
  • Aigua
  • Sal
Ingredientes per a la pilota
  • 200 gr de carn picada (porc i vedella)
  • 1 ou
  • Pa ratllat
  • 1 dent d'all
  • Julivert
Ingredients per a la sopa:
  • Brou
  • Galets
Elaboració:

El dia anterior posarem els cigrons amb un plat en aigua i sal.

El primer que farem serà preparar la pilota. En un bol posarem la carn i tots els ingedients ho barrejarem i farem unes pilotes lleugerament allargades de la mida de la mà.

Seguidament posarem tots els ingredientes dins d'una olla exprés. Amb abundant aigua. Ho deixarem coure una hora a partir del moment que la vàlvula s'alci.

Un cop ha passat aquesta hora, retirarem tots els ingredients. En una safata servirem les verdures i en una altre les carns.

Posarem el brou en una altra olla. Si veiem que és necesari pel nombre de comensals, afegirem més aigua i rectificarem de sal.

Afegirem els galets. Quan aquests estiguin cuits ja ho podrem servir.

Primer servirem la sopa i després treurem les dos safates amb la resta d'ingredients.














Moltes vegades sobre ingredients, una mica de verdura, restes de carn... a casa el que fem en aquests casos és triturar tots aquests ingredients junts, i fer croquetes. Són delicioses!!!


BON PROFIT!!!











21 comentaris:

  1. con el frio q esta haciendo y el temporal de nieve q se nos viene encima como apetece un plato de cuchara como el q nos traes. vaya maravilla

    ResponElimina
  2. Açi a les Marines diguem putxero!! I els ingredients son el mateixos, bo en algunes variants en cada casa..
    No hi ha res com un bon plat de sopa de putxero i pilota ara amb este fred.
    Bessets
    http://desdelacuinadelhort.blogspot.com.es/

    ResponElimina
  3. Yo ya no tenia barriga para postre..Veo que tu si,eh??Muy rico Montse..Bss

    ResponElimina
  4. Riquisimo, ese postre tambien te entra por los ojos.

    ResponElimina
  5. impresionante como te ha quedado.Un besazo Vanessa de Il Prezzemolo Tritato

    ResponElimina
  6. Montse!! estic flipant!!
    primer....saps fer escudella!! mare meva, jo mai n'he fet ni crec que en sigui capç. crec que la de la iaia ningu!jajaj
    segon.... no coneixia aixo dels 4 evangelistes!! que trist per part meva!!
    tercer....tambe fem croquetes quan sobre carn i verdura.....

    i nomes en menjo una vegada a l'any!!

    xapó Montse! em trec el barret! petons

    ResponElimina
  7. Ara amb aquest fred ja ve de gust una bona escudella i carn d’olla. Crec que cada casa te la seva escudella, a la meva falta una patata acompanya la pilota, la resta es gairebé igual. Per cert tampoc la tinc al blog !!
    Petons

    ResponElimina
  8. Madre mia que cocido mas rico, y apetecible, esa plato de caldo con esa pasta no tiene precio. Mil besicos amiga

    ResponElimina
  9. Ains nena que bo i aquets galetssssssss petonets guapa

    ResponElimina
  10. Yo también considero el cocido un plato indispensable, pero no sólo en invierno, en verano tampoco me paso sin él y mejor sin hueso de jamón, totalmente de acuerdo. Te quedó riquísimo aunque no encontrases chirivía. Bsito

    ResponElimina
  11. Un plato indispensable es verdad, además típico de estos días de frío.
    me ha gustado mucho el tuyo chiquilla, que rico

    ResponElimina
  12. buenisimo!!!!, te ha quedado de lujo!, un gran desafio!! un bikiño

    ResponElimina
  13. Nena, l'escudella fa goig, però el brou amb aquests galets de mida XXL ja són la repera. Petonets. Yolanda.

    ResponElimina
  14. Nena, que bo, l'escudella de 10, però aquest brou amb els galets de mida XXL és una meravella. Petons. Yolanda.

    ResponElimina
  15. Que rica esta escudella catalana, que recuerdos!
    Besinesssss

    ResponElimina
  16. Que rico me gusta y con esta sopa lo probaré. Besos

    ResponElimina
  17. jo menjo escudella tot l'hivern menys per nadal i es que a casa sempre la fem complerta jeje

    petons

    ResponElimina
  18. nunca he probado este cocido pero tiene una pinta genial así que lo apunto y ya te cuento. Un saludo

    ResponElimina
  19. Muy rico y contundente... enhorabuena por el desafio

    ResponElimina